RETELE de Calculatoare

RETELE  de Calculatoare

 

 

tipologia retelilor si arhitectura lor

Site Navigation    

 Home

 Introducere

 Arhitectura retelilor

 Modelul arhitectural ISO-OSI

 Modelul arhitectural TCP/IP

 Retele de telefonie si retel

 Arhitectura WAP

 
 
 

Retele de telefonie si retele IP Tehnologia ATM si reteaua ISDN de banda larga


Retele de telefonie si retele IP

Dezvoltarea Internet-ului, cerintele crescande de integrare a traficului video, audio si de date au condus piata telecomunicatiilor catre transformari pe care nici un alt domeniu nu le-a cunoscut vreodata. Provocarile au aparut cand a devenit obligatorie gasirea unor solutii de integrare a tehnologiei Internet-ului, bazata pe inteligenta terminalelor utilizator, cu tehnologiile de telecomunicatii traditionale in care "inteligenta" e parte componenta a retelei, iar securitatea, siguranta si asigurarea parametrilor de calitate doriti sunt functii testate si verificate in timp.

Retelele de telefonie si retelele IP gestioneaza in mod diferit alocarile de nume, adresarea si rutarea; astfel, gasirea unei scheme universale care sa rezolve aceste functii devine o problema de actualitate. Se stie faptul ca reteaua de telefonie manipuleaza in special trafic audio si video, pe cand Internet-ul e modelat pentru traficul de date. Co-existenta celor doua tipuri de retele este obligatorie, o tehnologie nu trebuie sa o elimine pe cealalta. Solutia pe termen scurt o reprezinta portile de legatura. Insa definirea unei platforme comune de servicii ar putea raspunde necesitatilor de convergenta imediata ale diferitelor tipuri de retele si ar uniformiza intr-o oarecare masura lumea atat de eterogena a telecomunicatiilor.

Serviciile definite in sistemele PSTN (CUG - Closed User Group, CLIP/CLIR - Calling Line Identification Presentation and Restriction) sunt destul de greu de implementat si de gestionat intr-o retea, strategiile de dezvoltare ramanand aceleasi: extinderea serviciilor cu pastrarea platformelor de retea existente. Totusi, pentru a se putea face fata cu usurinta cresterilor explozive ale serviciilor, in afara retelelor au fost plasate servicii inteligente si a fost definita notiunea de retea inteligenta ( IN - Intelligent Network ), solutia fiind dezvoltata in ciuda complexitatii noilor protocoale INAP (IN Application Protocol).

Aparitia serviciilor VoIP (voice-over-IP) a determinat implementarea portilor si a controlerelor multipoint specifice intr-o infrastructura de retea fara conexiuni, accesata de majoritatea utilizatorilor prin intermediul sistemelor PSTN. VoIP a atras dupa sine definirea unei serii de protocoale (H.323, H.248/Media Gateway Control - Megaco, Session Initiation Protocol - SIP) care sa faca viabila interactiunea tehnologiilor IP, PSTN si IN. 


Principiile si arhitectura TINA

 

Consortiul TINA (TINA-C) a fost creat in 1993 prin aderarea a peste 40 de operatori de telecomunicatii, producatori de calculatoare si de echipamente de telecomunicatii. In cadrul manifestarilor Telecom 95, TINA-C a enuntat principiile arhitecturii propuse, sincronizandu-si ulterior activitatea cu organizatii precum ITU-T (International Telecommunication Union - Telecommunication Standardization Sector), ATMF (ATM Forum), OMG (Object Management Group), DAVIC (Digital Audio-Visual Council). La sfarsitul anului 1997 a fost furnizat un set de specificatii si s-au continuat cercetarile in vederea integrarii concrete a tehnologiei pe piata. Dupa numai un an, TINA-C a demonstrat in mod real capabilitatile arhitecturii si a mentinut dezvoltarea suportului pentru noile standarde aparute.

TINA inglobeaza toate functiile de control si de management intr-o arhitectura software unitara si separa logic ultimul nivel al aplicatiilor (software-ul care implementeaza capabilitatile furnizate de sistem) de infrastructura DPE (Distributed Processing Environment - software-ul ce suporta executia distribuita a aplicatiilor de telecomunicatii), eliminand necesitatea comunicarii directe dintre cele doua entitati. Prin aceasta izolare a aspectelor legate de controlul si de managementul sistemului fata de evolutiile si schimbarile extrem de dinamice ale tehnologiilor, se incearca furnizarea serviciilor multimedia avansate, adaugarea si manipularea noilor servicii intr-un mod cat mai facil si crearea unei piete deschise pentru dezvoltarea componentelor software in domeniul telecomunicatiilor.

TINA este modelata intr-un singur cadru DPE, aplicandu-se tuturor sistemelor informationale si de telecomunicatii (routere, switch-uri, terminale, servere Web, servere de management). Astfel, functiile de control si de management sunt plasate dinamic in retea, nefiind necesare sisteme dedicate acestui scop. TINA nu ascunde un echipament CEP (Customer Premise Equipment) in spatele unei interfete traditionale UNI (User Network Interface).

Asigurarea portabilitatii si a reutilizarii componentelor software, crearea unei independente fata de tehnologiile specifice si distribuirea uniforma a gestionarii sistemelor complexe intre consumatorii si furnizorii de servicii, au la baza patru principii formulate de TINA-C:

1. Planul si analiza orientata-obiect desfac sistemul intr-un set de modele de complexitate redusa care interactioneaza intre ele:

·         Business Model: descrie partile implicate in furnizarea serviciilor; rolul fiecarei parti este definit de catre interfetele incluse in cadrul punctelor de referinta (Reference Points) - TINA specifica punctele de referinta ca standarde ce trebuie respectate in vederea asigurarii interoperabilitatii sistemelor TINA; mai mult, sistemele TINA trebuie sa fie capabile sa interactioneze cu sistemele non-TINA la orice nivel al retelei sau al serviciului.

·         Information Model: descrie entitatile purtatoare de informatie, relatiile dintre ele, precum si regulile care guverneaza comportamentul lor.

·         Computational Model: descrie, cu ajutorul limbajului Object Definition Language, obiectele computationale si legaturile dintre ele.

2. Distributia componentelor software de servicii de-a lungul retelei cu scopul adaptarii caracteristicilor de trafic, a incarcarii retelei si a cererilor clientilor.

3. Decuplarea componentelor software astfel incat schimbarile aparute in interiorul unei componente (modificari de programe, de standarde, de retele, de materiale) sa nu afecteze celelalte componente.

4. Introducerea unor concepte complexe in protocoalele de baza creeaza de multe ori probleme, solutia imediata fiind separarea participarii partilor din sistem (Figura Principiul separarii participarii):

·         separarea aplicatiilor de mediul DPE pe care ruleaza; asa cum serviciul este independent de retea, aceeasi "inteligenta" de serviciu poate fi utilizata atat intr-o retea PSTN, cat si intr-o retea IP.

·         separarea aplicatiilor intr-o parte specifica serviciului si o parte generica de control si de management; se realizeaza o diferentiere clara intre accesul utilizatorilor la servicii si utilizarea curenta a serviciului.


Principiul separarii imparte TINA in trei sub-arhitecturi: 

1.       Arhitectura de calcul defineste DPE-ul si conceptele de modelare (Figura Arhitectura de calcul TINA). Functiile

2.       DPE-ului, prin ascunderea distributiei sale, furnizeaza aplicatiilor descrise in modelul computational un sistem unic de executie. Obiectele din aplicatii interactioneaza intre ele prin intermediul unui DPE fara sa tina cont de detaliile mediului de comunicatie si de calcul, mediu numit NCCE (Native Computing Communications Environment). DPE-ul este bazat pe tehnologii OMG precum CORBA (Common Object Request Broker Architecture). Desi aplicatiile si DPE-ul sunt construite ca obiecte ce pot interactiona, pentru implementarea lor nu este obligatorie folosirea limbajelor de programare orientate-obiect. Serviciile DPE sunt distribuite de-a lungul nodurilor prin intermediul retelei logice KTN (Kernel Transport Network). Totalitatea DPE-urilor formeaza o suprafata DPE.

2. Arhitectura de serviciu defineste un set de principii necesare furnizarii serviciilor. Serviciile TINA includ: servicii de telecomunicatii (responsabile pentru stabilirea conexiunii si procesarea informatiilor la nivelul conexiunilor), servicii de management (responsabile pentru managementul resurselor TINA) si servicii de informatii (trateaza informatia de tip video, audio, date). Conceptul de sesiune, aparut ca urmare a faptului ca s-a considerat prea rigida definirea data de ITU-T apelului, ofera o viziune coerenta asupra evenimentelor si a legaturilor dintre evenimente pe durata furnizarii unui anumit tip de serviciu. In functie de tipul activitatii, exista sesiune de acces (termenii si conditiile sesiunii in timpul conectarii utilizatorului la sistem; utilizatorul poate initia o sesiune, poate combina sesiunile si poate beneficia de mai multe servicii; in plus, sesiunea de acces permite centralizarea functiilor de autentificare, autorizare si contorizare, implementeaza conceptul prezentei asa cum este el definit in protocolul IM/IP (Instant Messaging and Presence Protocol) si face posibila identificarea utilizatorilor aflati intr-o retea de telefonie mobila), sesiune de serviciu (furnizarea serviciului insusi si asigurarea coerentei functiilor de control si de management; un furnizor extern de servicii poate fi contactat doar prin mecanismul sesiunii de acces a operatorului de retea), sesiune de comunicatii (serviciile logice si functiile care permit utilizatorului sa se alature unei sesiuni). Sesiunile sunt administrate de servere puternice care controleaza baze de date foarte mari. Un exemplu al acestui model il reprezinta protocolul SIP, capabil sa stabileasca si sa intrerupa sesiunile de comunicatie. In cadrul arhitecturii de serviciu, obiectele sunt impartite in obiecte generice (comune tuturor serviciilor) si in obiecte specifice serviciului (servicii logice, de management, etc.).

3. Arhitectura de retea descrie un model generic, independent de tehnologie, pentru setarea conexiunilor si gestionarea retelelor de telecomunicatii, avand trei straturi:

·         Communication Session: furnizeaza o interfata independenta de serviciu pentru gestionarea comunicatiei end-to-end intr-un mod abstract.

·         Connectivity Session: abstractizeaza toate diferentele tehnologice ale retelelor si furnizeaza o interfata independenta de tehnologie pentru nivelul Communication Session cu scopul interconectarii punctelor terminale.

·         Network: generalizeaza intr-un mod abstract orice tehnologie specifica de retea (setarea si managementul conexiunii).

Pe de alta parte, putem identifica in Figura Arhitectura de calcul TINA patru nivele:

·         Hardware: memorii, procesoare, echipamente de comunicatii.

·         Software: sistemul de operare si suportul software din cadrul resurselor de calcul. NCCE, prezent la acest nivel, cuprinde nodurile de calcul interconectate care la randul lor pot suporta tehnologii diferite.

·         DPE: suportul pentru executia distribuita a aplicatiilor de telecomunicatii, pentru localizarea obiectelor si interactiunea lor de la distanta.

·         Aplicatiile de telecomunicatii: capabilitatile furnizate de catre sistem. Retelele de transport ofera resurse de comutare si de transmisie care pot fi controlate de catre software in acest nivel. Comunicatia intre software-ul de aplicatii si software-ul non-TINA nu e definita in specificatii.

Implementarea unui NCCE depinde de specificul fiecarui nod. Capabilitatile care apar intr-un NCCE si care nu sunt prezente intr-un anumit nod trebuie furnizate nodului respectiv de catre DPE. Exista noduri DPE si noduri non-DPE. Ultima categorie nu contine functii de procesare si/sau contine functii care nu sunt disponibile in software-ul DPE. Este posibil, totusi, ca o aplicatie TINA sa ruleze pe un nod non-DPE, insa acesta trebuie sa suporte interactiunea cu nodurile DPE.

Solutii TINA pentru telefonia mobila si retelele IP

Datorita principiilor separarii, este posibila interactiunea dintre un telefon celular si o platforma TINA. Prima solutie o constituie folosirea unui mecanism capabil sa transporte mesajul specific aplicatiei. Acest mecanism se bazeaza pe protocolul WAP (Wireless Application Protocol) si pe serviciile GPRS (General Packet Radio Service). In ambele cazuri, aplicatia din telefonul celular trebuie sa contina suficienta "inteligenta" ca sa poata interpreta mesajele. O alta solutie o reprezinta arhitectura OSA (Open Service Architecture), propusa prin proiectul 3GPP (3rd Generation Partnership Project), care permite intr-o oarecare masura comunicarea dintre un client 3GPP-OSA cu un serviciu TINA sau TSAS (Telecommunications Service Access and Subscription).

Adaugarea unor capabilitati in retelele IP se realizeaza prin intermediul serviciilor suplimentare sau cu ajutorul unei platforme de servicii unificate precum TINA. Aceasta platforma va trimite o cerere de conectare catre o platforma separata de management a resurselor care face posibila co-existenta si interactiunea diferitelor tehnologii de comunicatii. In acelasi timp, platforma de management va raspunde tuturor solicitarilor din partea platformei de servicii.


Tehnologia ATM si reteaua ISDN de banda larga

In prezent, in lume exista diverse tipuri de retele de comunicatii (telefonie, telex, transmisii de date, televiziune prin cablu etc.), fiecare avand propria tehnologie, mijloace de transmisie si oferind servicii specifice.
In viitor se preconizeaza integrarea tuturor retelelor specializate prin apariti unei singure retele care va permite transmiterea tuturor tipurilor de informatie indiferent de viteza, largime de banda si serviciile oferite, fiind, de asemenea, posibila si aparitia unei mari varietati de servicii noi, potrivit cu cerintele utilizatorilor.
Aceasta retea este B-ISDN (Broadband Integrated Servicies Digital Network), reteaua digitala cu servicii integrate de banda larga si ea va oferi transport de voce si date de mare viteza, TV in direct cu numeroase surse (videoconferinta), video la cerere, muzica la calitatea CD-urilor, posta electronica multimedia, navigare prin Web cu un transfer al fisierelor in fundal, instruire si asistenta de la distanta (telescoala, telemedicina, televotare, telemarketing etc.), conectare LAN/MAN/WAN de mare viteza, precum si numeroase servicii, dintre care unele nu au fost imaginate inca.
Suportul fizic al retelei B-ISDN, complet digitale, il constituie: cablurile coaxiale, fibrele optice, radio-retelele digitale, microundele si satelitii.
B-ISDN reprezinta o paradigma a schimbarii, corespunzatoare cerintelor actuale, reprezentand un pas spre era digitala.
B-ISDN se bazeaza pe tehnologia ATM (Modul de Transfer Asincron), tehnologie numita astfel deoarece receptionarea si retransimiterea celulelor de catre comutatoarele ATM nu este sincrona (legata de un ceas master asa cum este in cazul ierarhiei digitale SONET/SDH).
ATM utilizeaza circuitele digitale virtuale pentru transportul pachetelor de date de dimensiune fixa (numite celule) de la sursa la destinatie, cu viteze de 155,52 Mbps si 622 Mbps, cu posibilitate ulterioara de a atinge viteze de ordinul Gbps.
Beneficiile aduse de folosirea ATM sunt importante:
- cresterea lungimii de banda de circa 500 de ori fata de ISDN banda ingusta;
- flexibilitatea in gestionarea de servicii noi, cu caracteristici necunoscute;
- simplitate in comutarea celulelor, in comparatie cu multiplexarea/demultiplexarea de circuite;
- usurinta de a trata la fel de bine, atat trafic cu viteza constanta (audio, video), cat si trafic cu viteza variabila (date);
- asigurarea difuzarii simultane a informatiei catre mai multi utilizatori;
- alocarea flexibila a largimii de banda, conform cerintelor utilizatorilor;
- existenta unui numar mai mic de interfete standard in retea pentru asigurarea unor servicii diverse;
- proceduri de realizare a conexiunilor bine definite prin standarde internationale;
- operarea cu celule ATM de format fix contribuie la simplificarea hardware-ului din comutatoare si evita problemele complexe pe care le ridica o sincronizare de mare performanta.
Realizarea B-ISDN ridica insa o serie de probleme deosebite.
- In primul rand, utilizarea unei tehnologii cu comutare de celule reprezinta o uriasa ruptura cu traditia comutarii de circuite, pe care se bazeaza atat PSTN, cat si ISDN de banda ingusta. Mai mult decat atat, B-ISDN nu poate folosi infrastructura existenta, bazata pe cabluri de cupru, in care s-au facut investitii uriase. Trecerea completa la B-ISDN presupune eliminarea totala a cablurilor de cupru si inlocuirea lor cu cabluri de fibra optica, mai scumpe.
- Pentru comutarea de celule ATM nu mai pot fi folosite comutatoarele cu diviziune in spatiu sau comutatoarele cu diviziune in timp, utilizate pentru comutarea de circuite sau pachete, fiind necesara inlocuirea acestora cu comutatoare ATM care lucreaza la viteze si largimi de banda mult mai mari.
Pot fi pastrate trunchiurile de fibra optica interzonale apartinad actualelor companii de telecomunicatii si cablurile coaxiale ale companiilor de televiziune prin cablu, care doresc sa asigure servicii video la cerere.
Din cele aratate mai sus se desprinde concluzia ca atat reteaua PSTN, cat si ISDN vor exista o perioada de timp (posibil intre 10 - 20 de ani), insa, cu siguranta, viitorul apartine B-ISDN-ului si tehnologiilor de banda larga (ATM, SDH).

Comutarea celulelor ATM

Serviciul de baza asigurat de B-ISDN, comutarea (retransmiterea) de celule ATM, este un compromis intre comutarea pura de circuite si comutarea pura de pachete, insa ATM poate sa emuleze cu succes aceste moduri.
Secretul acestei performante este viteza mare de transmisie.
Serviciile ATM sunt orientate pe conexiune, modelul functional fiind similar cu cel al unei retele de tevi de canalizare. In esenta, o conexiune lucreaza ca o teava: la emisie se introduc informatiile (liniare) la un capat, iar receptorul le primeste, in aceeasi ordine, la celalalt capat.
Realizarea unui apel telefonic presupune mai intai trimiterea unui mesaj pentru stabilirea, pe baza de negociere, a unei conexiuni (calea de comunicatie) pe care vor circula toate celulele urmatoare. Odata stabilizata aceasta cale, toate celulele care apartin apelului respectiv vor circula in aceeasi ordine in care au fost transmise.
Conexiunile din retele ATM sunt de doua tipuri:
- circuite virtuale permanente, analog circuitelor comutate permanente, sunt circuite inchiriate, stabilite in avans, pe


o durata prestabilita de timp.
- circuite virtuale comutate, similare apelurilor telefonice din retelele telefonice din reteaua comutata, sunt circuite stabilite ad-hoc, in mod dinamic, in momentul inceperii apelului si sunt eliberate imediat dupa terminarea apelului.
Circuitele virtuale stabilite sunt memorate ca parte componenta a parametrilor conexiunii intre sursa si destinatie, pe baza acestei informatii, precum si a campurilor din antetul celulei, se face dirijarea corecta a celulelor ATM pe liniile de iesire din comutator (router).
Trebuie amintit faptul ca fiecarui apel i se cere sa specifice cand termina de folosit un circuit virtual, astfel incat acest circuit sa poata fi sters din tabelul router-ului pentru a nu incarca inutil memoria de lucru.
In retelele publice B-ISDN, motivatia este alta: utilizatorii platesc atat timpul de conectare, cat si volumul datelor transmise. In plus, trebuie luate unele masuri de precautie pentru a rezolva situatiile in care comutatoarele termina circuitele virtuale in mod fortat, din cauze diverse (defectiuni, congestie), in loc sa le elibereze in mod politicos cand au terminat.

Structura celulelor ATM

In telefonia comutata clasica POTS (Plain Old Telephone System) putem considera ca se "comuta pachete de informatie" cu durata variabila (durata fiecarui apel). In acest caz avem de-a face cu un circuit fizic mentinut cap-la-cap pe toata durata apelului. Modul de comutatie utilizat este modul circuit, care are dezavantajul unei slabe utilizari a resurselor.
In cazul transmisiei de date cea mai potrivita alegere este comutatia pe pachete, realizata prin segmentarea fluxului de date in pachete de anumite dimensiuni si transmiterea secventiala a lor.
In cazul ATM, se pune intrebarea: cum trebuie transmisa in mod optim informatia pentru a beneficia de eficienta comutatiei in modul pachet, dar si de calitatile notabile oferite de modul circuit, mod de transmisie ce nu necesita sincronizare.
Raspunsul se afla in proiectarea pachetului de date, a carui marime depinde de lungimea traseului de strabatut. Cu cat este mai lung, cu atat creste intarzierea de propagare.
In Europa, cercetatorii au ajuns la concluzia ca pachetele de date, numite acum celule, trebuie sa aiba lungimea (fixa) de 32 octeti.
In Statele Unite si Australia, tari cu o intindere mai mare, unde timpul de propagare este considerabil, lungimea optima pentru celule este de 64 octeti.
De aceea a fost aleasa o solutie de compromis: s-a stabilit ca lungimea campului de informatie sa fie egal cu media aritmetica a celor doua lungimi, adica 32+64=98/2=48 octeti. In plus, celula ATM are un antet de 5 octeti (40 biti) care au urmatoarea semnificatie:
- campul GFC (General Flow Control) - controlul general al fluxului. GFC are 4 biti si este prezent numai in celulele transmise intre o gazda si o retea. El este rescris de primul comutator la care ajunge, deci nu are semnificatie in comunicatia cap-la-cap;
- campul VPI (Virtual Path Identifier) - identificatorul caii virtuale. VPI este un intreg de 8 biti (un octet) care selecteaza o anumita cale virtuala;
- campul VCI (Virtual Chanel Identifier) - identificatorul de canal virtual. VCI are 2 octeti si selecteaza un anumit circuit virtual in cadrul caii virtuale alese.
Deoarece campul VPI are 8 biti si VCI are 16 biti, teoretic, o gazda poate avea pana la 256 de grupuri de circuite virtuale, fiecare continand pana la 65 536 circuite virtuale. De fapt, unele circuite sunt rezervate pentru functii de control, cum ar fi stabilirea de circuite virtuale.
- campul PTI (Payload Type) - tipul incarcarii utile. PTI defineste tipul de informatie utila pe care o contine celula ATM:
-- informatia furnizata de utilizator
-- informatia furnizata de retea (pentru intretinere, administrare, controlul congestiei)
-- bitul CLP (Cell Loss Priority) - Prioritatea de eliminare a celulelor. Acest bit este folosit pentru a diferentia traficul de prioriate mare fata de cel de prioritate mica. Daca apare congestie, comutatoarele vor elimina celulele cu prioritate mica;
- campul HEC (Header Error Check) - suma de control a header-ului. Acest camp este folosit pentru corectarea erorilor mono-bit si detectarea erorilor multibit din antet.
Cei 5 octeti din antet sunt urmati de 48 de octeti de informatie utila care pot sa contina insa diferite antete si incheieri adaugate de protocoalele stratului AAL (ATM Adaptation Layer).



Concluzii

Desi nu se doreste a fi o solutie globala unica in domeniul telecomunicatiilor, TINA reprezinta o arhitectura viabila pe care se pot construi noi servicii. Functiile prezentate nu rezolva doar implementarea facila a serviciilor, ci si interoperabilitatea sistemelor provenite de la diferiti producatori in cadrul retelelor IP si de telefonie.

Referinte:

1.        "TINA, A Cooperative Solution for a Competitive World", Prentice Hall Europe, 1999

2.        M. Mampaey, "TINA for Services and Advanced Signaling and Control in Next-Generation Networks", IEEE Communications Magazine, October 2000, Vol. 38, No. 10

3.        M. Mampaey, A. Couturier, "Using TINA Concepts for IN Evolution", IEEE Communications Magazine, June 2000, Vol. 34, No. 6

4.        C. Abarca, P. Farley, J. Forslow, J. C. Garcia, T. Hamada, P. F. Hansen, S. Hogg, H. Kamata, L. Kristiansen, C. A. Licciardi, H. Mulder, E. Utsunomiya, M. Yates, "TINA Service Architecture", Version 5.0, June 1997, http://www.tinac.com

 



 

Create a free website at Webs.com 

certan vladimir